Sociální sítě

Facebook kampaň na voliče Andreje Babiše – 1 Kč za klik, 145 komentářů a 84 reakcí za 1784 Kč

Minulý rok jsem napsal článek Marketing Andreje Babiše a proč s ním vyhrává volby. Článek získal bez koruny propagace hlavně na sociálních sítích kolem 2500 přečtení a slušný počet sdílení i komentářů. Reakce byly většinou pozitivní až pochvalné. Zajímalo mě, jak by k němu přistoupili voliči Andreje Babiše, ke kterým se dle reakcí původní článek asi nedostal.

Rozhodl jsem se jej tedy na Facebooku pomocí placené propagace k nim dostat a vytvořil jsem opravdu jednoduchou kampaň bez nějaké výrazné optimalizace.

Cílení kampaně

Nejfunkčnější cílení bylo na lidi, které FB vedl jako fanoušky TV Nova. Cílení bylo na lidi od 18 do 65+ roky na celou ČR kromě Prahy. Reklama se zobrazovala jenom v news feedu. Ze statistik reakcí i prokliků je ale vidět, že nejvíc reklama zaujala věkovou skupinu 35+. A velmi významný podíl prokliků měla skupina 45+, která na Facebooku očividně je.

Reakce na příspěvek Andrej Babiš dle věku

Další cílení bylo na uživatele FB 40 let+, kteří sledují televizi a nestudovali univerzitu (1,61 Kč/klik) nebo lidi, které zajímá vaření (2,63 Kč/klik). Tato cílení měla jak dražší klik tak méně reakcí.

Spuštění reklamy předcházelo cca týden, kde musela být naše stránka Marketing Makers schválena pro účely politické reklamy, rovněž jsem musel na FB nahrát svůj občanský průkaz.

Z hlediska regionů, návštěvy, komentáře i reakce byly ze všech krajů. Dominovaly tyto kraje, ale vzhledem k číslům, statisticky to nic nedokazuje:

Jak vypadala reklama?

Využil jsem možnosti, kdy Facebooku umožním střídat více nadpisů v rámci jedné kreativy, bohužel se mi nyní nedaří vyhodnotit, jak se zobrazovaly jednotlivé texty. Základní sdělení bylo toto:

Reklama Andrej Babiš

Další varianty textů byly:

  • Nenechali jste se také napálit propagační kampaní Andreje Babiše? Přečtěte si o jeho marketingu.
  • Marketing může být velmi silnou zbraní. Přečtěte si, jak jej používá tým Andreje Babiše.
  • Spolumajitel naší společnosti sepsal na svůj blog tento článek. Jelikož je to velká marketingová lekce, sdílíme i vám.

Na reklamy i všechny komentáře se můžete podívat zde:

Zajímavé komentáře

Číst diskusi a moderovat si ji vlastním směrem je samo o sobě zajímavé. Snažili jsme se v diskusi působit velmi smířlivě, možná až proti tradičním stranám a tím získat co nejvíce názorů od voličů ANO. Dole vybírám některé opravdu zajímavé komentáře, které možná ukazují úspěch Andreje Babiše.

My proti všem

Na tomto příspěvku mě zaujalo to, že autor přímo mluví k nám a označuje nás automaticky za kavárnu/viníka, nevím. My jsme s Andrejem a vy jste to rozkradli. Neexistuje nic mezi?

Odstavení od koryta se špatně snáší

Proč haníte ANO, ale ostatní zločiny ignorujete?

Také se často zdá, že voliči ANO ví, že Andrej Babiš asi není ve všem úplně neposkvrněný. Ale nevadí jim to. Všichni na něj kvůli tomu útočí, ale tím pouze ignorují ještě větší zločiny ostatních stran.

Proč neříkáte pravdu, že máme politiků dost

A ještě jeden příklad ze stejného soudku.

Proč vám Babiš tolik vadí

Asociace Nespokojených Občanů

Ono se zdá, že by voliči Andreje Babiše byli ochotní zvážit jinou možnost, ale nenachází pro sebe nikoho přijatelného.

Asociace nespokojených občanů

Zajímavý byl i tento komentář na webu. Kdy čtenář souhlasí kompletně se článkem, ale aktivitu ANO považuje za přínosnější.

Co bylo vidět za vlády ODS?

Bohužel, propast mezi námi je příliš velká…

Ono řešení není moc snadné. Člověk, který je zklamaný stavem po Sametové revoluci si chce postěžovat… Místo smysluplné diskuse, ale přijde kamenování od těch, kteří dávali na základce větší pozor. Naprosto chápu, ale tudy cesta nevede. Jasně, že to pak je „my proti nim“.

Nechceme křišťálově čistou vládu

Co by mohly udělat ostatní strany, aby porazily ANO?

Kromě toho, co už jsem napsal v minulém článku, který byl předmětem propagace, v návaznosti na tento článek bych doporučil ještě pár věcí.

  • ANO je velmi slabá strana. Stojí na jednom člověku. Ať ostatní strany nechají v každém kraji na sociálních sítích zářit leadera této strany pro danou oblast (komunikovat s voliči, odpovídat na komentáře, vystupovat ve videu), udělají tím více osobností.
  • Je vidět, že za relativně malou částku je možné oslovit dost voličů ANO. A nejen oslovit, ale aktivně s nimi komunikovat a vyvracet v komentářích jejich pochybnosti. Za investici 2612 Kč byl dosah na 17.100 lidí.
  • Pomocí skrytých příspěvků se zdá, že je menší šance, že se na příspěvky dostanou trollové, které budou komunikaci směrovat jedním směrem.
  • A ještě jednou – opozice by měla spustit kampaně v každém kraji a na komentáře by měl odpovídat přímo volený zástupce z daného kraje – čím větší diskuse se rozvíří, tím více lidí příspěvek uvidí, tím levnější bude cena za klik a zobrazení.
  • A nemusíte zůstat jenom u článků – můžete lokálně pořádat živé přenosy, sdílet videa a další, atraktivnější, obsah.

Takhle a možná o tom fakt vím kulový

Ono když se web analytik/online marketér, kterého baví programování a vystudoval finance, vrhne na psání článku o psychologii a politickém marketingu, možná si koleduje i o tyto komentáře:

Hrozně miluji tyhle analytiky

Budu rád za Vaše komentáře a nápady.

Komentáře

Mohlo by se vám také líbit
Limited thumbnails when posting to Facebook via HootSuite
Twitter účet OVBFinance – co měla OVB udělat, co udělala a co má dělat teď?