Webová analytika

Jak měřit konverze z mailů mimo kontaktní formuláře

0

Je neděle, tak jsem se rozhodl zbořit jedno analytické dogma: “Nejde změřit, kolik lidí vám pošle přímý e-mail.” Ať již tím, že zkopíruje e-mailovou adresu anebo si ji opíše. Změřit to lze a ihned vám to dokážu. Dokonce jsem přišel na čtyři způsoby.

1. Cesta nejmenšího odporu – jiná kampaň, jiný e-mail

Pro každou marketingovou kampaň vytvořte cílovou stránku a na této cílové stránce použijte adresu, která není nikde jinde na webových stránkách využita. Kdokoliv napíše na tuto adresu je jasně z této kampaně. Tip: Nemusíte tvořit nové mailové adresy, stačí tvořit aliasy k těm stávajícím.

2. Dynamická změna e-mailové adresy po příchodu na web z kampaně

Na stránce kontakt bude adresa michal@allten.cz. A já chci, aby když někdo přijde z facebookové kampaně tato adresa se změnila na kurz@allten.cz a když z PPC, tak na lektor@allten.cz (příklad). Jak na to?

Využiji Google Tag Manager. Obecný postup je:

  1. Do Google Tag Manager si uložím kampaň (parametr utm_campaign), z které uživatel přišel (je nutné využívat UTM parametry – viz Poznámka 1)
  2. Vytvořím si vyhledávací tabulku (lookup table), kde podle média vložím vhodný e-mail.
  3. Pomocí jQuery skriptu změním po načtení stránky e-mail na vybraný.

Ad 1: Do Google Tag Manager uložím kampaň, z které uživatel přišel

V Google Tag Manager zvolím Proměnné -> Nová -> Vlastní kód JavaScript a využiji následující JavaScript kód:

function() { 
function getUrlParameter(sParam)
{
    var sPageURL = window.location.search.substring(1);
    var sURLVariables = sPageURL.split('&');
    for (var i = 0; i < sURLVariables.length; i++) 
    {
        var sParameterName = sURLVariables[i].split('=');
        if (sParameterName[0] == sParam) 
        {
            return sParameterName[1];   
        }
    }
}
 return getUrlParameter("utm_campaign"); 
// Zdroj: http://stackoverflow.com/questions/19491336/get-url-parameter-jquery
image


Ad 2: Vytvoření vyhledávací tabulky. Nyní jsem nastavil pouze 2 nesmyslné utm_campaign

Proměnné -> Nová -> Vyhledávací tabulka a nastavím tuto tabulku dle obrázku zde. Vyhledávací tabulka nepodporuje regulérní výrazy, takže opravdu to musí být 1:1.

image

Ad 3: Pomocí jQuery skriptu změním po načtení stránky e-mailovou adresu

Třídu (class) odkazu nastavím na “kezmene”. 

image

A následně musím pomocí jQuery (viz Poznámka 2) změnit nejen samotný text, ale i href parametr. Využiji tento skript, který se spustí při načtení stránky kontakt.

<script>
    jQuery("a.kezmene").text('{{E-mailová adresa v závislosti na UTM}}');
    jQuery("a.kezmene").attr('href', 'mailto:{{E-mailová adresa v závislosti na UTM}}')
</script> 
image
image


A nyní to zkusme – zadejte adresu:

http://allten.cz/kontakt/?utm_source=pokus&utm_medium=pokus&utm_campaign=pokus (uvidíte adresu kurz@allten.cz), respektive http://allten.cz/kontakt/?utm_source=pokus&utm_medium=pokus&utm_campaign=pokus2 (uvidíte adresu lektor@allten.cz).

image


Možnosti rozšíření skriptu a poznámky

Identifikace uživatele – přes navržené řešení není možné identifikovat odesílatele. Identifikaci je možné udělat dvěmi metodami. Nejlepší je, pokud používate User ID, pak již bude uživatel v Google Analytics identifikovaný. Pokud User ID nepoužíváte, je možné vsadit na IP adresu. Pomocí dataLayer a PHP zašleme adresu do Google Tag Manager a tuto IP adresu následně pošleme jako štítek události do Google Analytics. A následně přes různé nástroje můžeme zjistit, komu IP adresa patří a identifikovat tak společnost a jejího zaměstnance.

Opakované návštěvy – tento skript funguje pouze, pokud je nastavený utm parametr. Pokud by uživatel přišel znovu, tak by viděl defaultní adresu. Mohl bych tedy vytvořit cookie a následně vždy kontrolovat, zda uživatel již na webu byl a z jakého zdroje přišel a podle toho mu zobrazovat danou adresu.

Podmínka, zda existuje utm_campaign – Aktuálně netestuji, zda utm existuje a raději jsem nastavil defaultní hodnotu vyhledávací tabulky. Elegantnější by bylo vložit do datové vrstvy událost a skript aktivovat pouze tehdy, když utm_campaign existuje.

Automatické nahrazování všech e-mailových adres – aktuálně skript změní pouze e-mailové adresy, kde je nastavena třída “kezmene”. Bylo by možné vytvořit něco jako posluchač událostí, který by zjistil zda na stránce existuje řetězec michal@allten.cz a ten následně nahradil.

Poznámka 1: Více o UTM parametrech. S troškou představivosti by to šlo i bez UTM, jelikož GTM má proměnnou referrer a z té bych mohl informace číst. Ale nebylo by to tak přesné.

Poznámka 2: Tento skript bude fungovat pouze tehdy pokud máte na stránkách vloženu jQuery knihovnu – s největší pravděpodobností ji tam již máte, ale pokud ne, můžete vložit do webu anebo přímo do skriptu Google Tag Manager tento kód: <script src="//code.jquery.com/jquery-1.11.3.min.js"></script>

3. Sledování, zda někdo zkopíroval e-mailovou adresu

Ano, pomocí posluchače událostí můžeme i měřit, zda někdo zkopíroval e-mailovou adresu do schránky a zaslat do Google Analytics tuto informaci jako událost. Doporučuji kombinovat s předchozí metodou. Postup je následující:

  1. Přidáme k e-mailu ID
  2. Vytvoříme posluchač událostí
  3. Zašleme událost do Google Analytics

Ad 1: Přidání ID elementu

Skript dole funguje pouze s ID elementu a ID může být na stránce pouze jednou. Přidal jsem tedy k hornímu mailu id="kopirovano".

Ad 2: Vytvoření posluchače událostí

Tento návod vychází z článku Simo Ahavy, Fun with Google Tag Manager (viz Poznámka 3). Tento skript vložíme jako novou značku, která se bude spouštět na kontaktní stránce.

<script>
  var c = document.getElementById("kopirovano");
  if(typeof(c)!=='undefined') {
    c.addEventListener('copy', function(evt) {
      dataLayer.push({'event': 'copy'});
    });
  }
</script>
image


Ad 3: Vytvoření tagu, který zašle událost do Google Analytics

V první řadě je nutné nadefinovat samotný tag.

image

A tento tag se spustí pouze tehdy, pokud dojde k události copy.

image

Následně událost ihned uvidím v Google Analytics v přehledech v Reálném čase a později kdykoliv v sekci Chování – Události

image

Poznámka 3: Doporučuji přečíst si i všechny komentáře článku od Simo Ahavy. Skript je možné rozšířit i tak, aby monitoroval všechna kopírování na stránce a do štítku přidával zkopírovaný text. Značně se tak rozšíří jeho funkce. 

Poznámka 4: Skript nefunguje na 100%. Nedokáže např. změřit, když využiji funkci kopírovat ve Firefox. Fungoval pouze po Ctrl+C. Doporučuji brát jeho hodnoty jako orientační a ne jako dogma.

4. Odebrat e-mail z webu

O měření odeslání kontaktních formulářů toho naleznete hodně. Jednou z metod může být odebrat z webu všechny e-maily a ponechat pouze kontaktní formulář. Ale počítejte s tím, že hodně uživatelů naštvete anebo přijde o zákazníky, kteří rozesílají najednou třeba 5 poptávek z e-mailové šablony.

Takže jak vidíte, nastavení měření e-mailových adres je možné. Pro začátečníka v Google Tag Manager může být tento návod složitý, poté můžete požádat o pomoc specialistu v Google Tag Manager (neříkám, že to musím být já :)).

Komentáře

Mohlo by se vám také líbit
Kombinované lookup tabulky v Google Tag Manager [KB]
Jak sledovat sdílení ze sociálních sítí v Google Analytics