Webová analytika

Microsoft Clarity vs. Hotjar pro heatmapy a nahrávky

Poprvé jsem vyzkoušel Microsoft Clarity. A už nyní musím říci, že nástroj je velmi zajímavý. Jak pro to „domácí žvýkání“, tak pro profesionální práci.

Clarity vs. Hotjar

Clarity je proti Hotjar velmi odlehčený. Poskytuje vyloženě heatmapy a videonahrávky. Nenajdete zde žádné funnely, dotazníky, výzkumy atd.

Obrovskou výhodou Clarity je, že heatmapy a nahrávky máte ihned dostupné pro všechny stránky. Stačí si pouze vybrat a hned můžete sledovat. Není nutné nastavovat nic předem.

Popular pages Clarity

Velmi užitečné jsou vybrané statistiky, například:

  • Dead clicks, Rage clicks – jak často lidé klikají tam, kam nemají?
  • Quick backs – jak často se lidé vrací na stránku po krátké chvíli
  • JavaScript error – kolikrát se uživateli zobrazila nějaká chyba JavaScriptu a jak jej ovlivnila
Přehledy dead a rage clicks

Nástroj i v přehledných filtrech navrhuje uživateli filtrovat nahrávky podle toho, zda uživatel vybral text, vložil text, upravoval šířku stránky apod.

Postup analýzy filtrů v Clarity

Postup analýzy dat v Clarity

Analýza je zde velmi rychlá a intuitivní. Proti Hotjaru je horší kvalita nahrávek. Neporadí si například s fonty (ukazují nevzhledné ikonky). Objevují se výjimečně i drobné chybky, jakože nějaká nahrávka se objeví prázdná nebo nástroj špatně určí osobní údaje a vyhvězdičkuje polovinu stránky. Ale s tím se dá žít.

Co mi naopak chybí jsou věci jako tagování nahrávek nebo sdílení nahrávek nepřihlášeným uživatelům. To v Hotjar využívám velmi často.

Zatím je možné pracovat pouze s heatmapami kliknutí. Není zde zatím heatmapa scrollu (ta je v plánu) ani posuvu myši.

Dokumentace

Z hlediska dokumentace, Clarity je velmi stručné. Nedokázal jsem nalézt ani po dlouhém Googlení, jak například ovlivnit sledovací skript, posílat vlastní událostí, posílat virtuální pageview nebo jaké má Clarity limity. Předpokládám tedy, že nějaké úpravy nejsou možné a limity v zásadě nejsou, což tvrdí i Microsoft. Na druhou stranu pozitivní je, že zdrojový kód je na Githubu.

Clarity vs. Google Analytics

Clarity není v žádném případě náhradou Google Analytics. Sbírají pouze velmi omezená data a neumožňuňují prezentaci agregovaných dat.

Rychlost webu a Clarity

Kód jsem nasadil pouze na dva weby a dle měření Google Page Speed nedošlo k žádnému výraznému ovlivnění rychlosti. Hotjar na druhou stranu dokáže rychlost webu o klidně 5 – 10 % zhoršit.

Celkové zhodnocení

Celkově musím říci, že nástroj se Microsoftu povedl po všech stránkách. Od jednoduchého UX po jeho možnosti a cenu (která je zdarma). Proti Hotjar ani Google Analytics nepřináší žádnou revoluci. Vše, co prezentuje, je možné v Hotjar a GA získat, ale s výrazně vyšším úsilím.

U větších projektů bychom naráželi na limity nástroje. Hlavně kvůli absenci funnelů, tagování a heatmap posuvu myši.

Každopádně dobrá práce od Microsoftu a cena zdarma je příjemná. Doporučuji nasadit.

Komentáře

Mohlo by se vám také líbit
Prezentace a videa z přednášky Google Tag Manager pro mírně pokročilé na E-shop víkendu
Jak měřit konverze z mailů mimo kontaktní formuláře