Konference, školení, novinky Webová analytika

Consent Mode – od začátku po funkční nastavení v Google Tag Manager – shrnutí Measure Camp Czechia 2023

V sobotu 9. září jsem měl možnost prezentovat v Google místnosti svoji presentaci o Consent modu – od začátku až po tipy a triky.

Prezentaci si můžete prohlédnout nebo i stáhnout na Slideshare:

V prezentaci jsem měl i živou ukázku. Stručnou verzi jsem nahrál:

Děkuji skvělému publiku, které mělo spoustu dotazů. Některé dotazy publika, i moje doplnění naleznete zde:

Jak poznat, že mám špatně nastavený consent mode?

Hlavním zdviženým prstem je přemíra directu na úkor ostatních kanálů. Není normální, aby v datech chybělo 60 % kliků z PPC, pokud je na webu výrazná lišta a naopak byl velký direct.

Ukázal jsem párek mých fuck-upů (to v prezentaci není), kdy bylo vidět, že po opravě se snížil direct a vzrostl organic a PPC. Zde konkrétně jsem tagy spouštěl dříve, než se dokončil consent update. Nebo že se zmenšila publika pro retargeting, kvůli tomu, že jsem zapomněl pustit retargetingové tagy po aktualizaci souhlasu.

Pokud už se rozhodnote používat consent mode, nastavte si i propojení s BigQuery. Zde uvidíte, kolik cca máte dat bez souhlasu.

Můžu věřit modelovaným datům v GA4?

Je vidět, že ta modelace je vcelku solidní. Nevěřil bych tomu u malých dat v krátkém období. Už jsem viděl, že modelace zdvojnásobila tržby v daný den, když byl některý den slabší. V období 1 – 2 měsíce je ale modelování překvapivě přesné. Nepříjemný je pořád vcelku velký limit pro počet nesouhlasů měsíčně, aby modelování začalo fungovat.

Co říkají právníci na consent mode?

Je to různé. Ať už se bavíme o Google Consent modu nebo o zasílání dat Facebooku, Seznamu nebo Google Ads s nějakým privacy parametrem, vždy důvěřujete platformě, že data opravdu použije k modelování. A toto je pro některé právníky problém – věřit platformě a nemít nad tím kontrolu. Kdybychom my dokázali poslat už omezená data, například přes server-side GTM nebo nějaké proxy, bylo by to bez problémů. Ale to je pro malého klienta zbytečně složité řešení.

Jak nejlépe vyloučit interní návštěvnost z dat?

Za mě ultimátní postup je – požádejte vývojáře, ať na IP adrese firmy nedává na web Google Tag Manager. Lépe firemní IP nevyloučíte. I když vyloučíte IP z Google Analytics, pořád se chytá Facebook a pořád zaměstnanci zkreslují statistiky cookie lišty.

A pro ty na homeoffice nebo na mobilu připravte URL adresu jako web.com/notracking – pokud zadá zaměstnanec tuto adresu, tak si uložíme cookie/local storage a blokujeme všechny tagy.

Vždycky tam nějaká „mrška“ proklouzne, ale s těmito dvěma opatřeními je to výrazně lepší.

Mohlo by se vám také líbit
Jak to bude s cookies od nového roku?
Jak optimalizovat kampaně B2B webů a jiných s opravdu malou návštěvností – shrnutí přednášky z Measure Camp 2016