Sociální sítě

Facebook dohazovačka v praxi – 3měsíční experiment mechanismu Facebooku

Jednou jsem se překlikl a omylem se koukl na profil nějaké noname holky. A za týden se mi ukázalo, že se účastní letního kina společně s mými přáteli. Přišli mi to podezřelé, tak jsem něco zkusil a postupně jsem experiment rozvedl a toto jsou závěry:
image

Experiment #1 – Po dobu tří měsíců, vždy když jsem si vzpomněl, tak jsem se koukal na profil této slečny. A začala se mi zobrazovat jako první ve vyhledávání ať jsem již chtěl hledat cokoliv a stejně tak se mi zobrazila každá akce, na kterou ona šla a šel na ní i někdo z mých přátel.

Experiment #2 – Facebook se snaží propojovat lidi na základě jejich zájmu o sebe a jde dost daleko. Když někomu (člověku nebo stránce) něco lajknete, Facebook vám jeho příspěvek nabídne znovu a pokud jej znovu likenete nebo jinak reagujete, začně Vám příspěvky tohoto uživatele/stránky ukazovat neustále. Zajímavé…

Experiment #3 – Zkusil jsem tedy kam až Facebook jde a zjistil jsem, že nejen že když někomu něco likenete, tak vidíte jeho/její příspěvky častěji, ale funguje to i naopak. Pokud já něco lajknu Romanovi, tak Romanovi se začnou více zobrazovat i moje příspěvky, jelikož Facebook zjistil, že já mám rád Romana a tak si myslí, že by Roman mohl mít rád mě (uff to zní hrozně). Mimochodem, nenalezl jsem rozdíl mezi pohlavími, funguje to stejně.

Experiment #4 – A samozřejmě mě zajímalo, kam až to Facebook posunul. Takže jsem zkusil neustále si prohlížet profil známé, kterou jsem viděl naposledy před 5ti lety a nikdy jsem jí snad nic nelajknul. A co se stalo? Najednou mi ona začala lajkovat příspěvky. Toto jsem zkusil u dalších 3 lidí a jeden z nich se mnou začal reagovat. Domnívám se, že závěr z toho udělat jde. Facebook měří i tuto formu interakce a snaží se lidi propojit.

Jak za 4 minuty díky Facebooku zjistit vše o konkrétní osobě?

A pojďme si zahrát trošku na stalkery, kteří se na 4 minuty dostali k počítači oběti a mají o ní zjistit co nejvíce.

  • Reklamy v pravém sloupci jsou většinou cílené pomocí tzv. retargetingu. Vyjadřují, co uživatel chtěl nedávno koupit anebo co si prohlížel. Cca 5x bych obnovil stránku a hned bych znal 10 věcí, co si chce “oběť” koupit.
  • Projel bych si prvních 100 příspěvků na zdi. Tyto příspěvky vyjadřují, co a kdo uživatele zajímá.
  • Podíval bych se na prvních 10 kontaktů v pravé kontaktní liště. Toto je 10 lidí, s kterými byla “oběť” naposledy ve spojení nebo s kterými komunikuje velmi často a dokonce se zde mohou zobrazit i lidi s kterými zatím nekomunikujete, ale často s nimi reagujete (stačí prohlížení profilu).

Slušný ne?

Proč to Facebook dělá, co z toho má?

Je to snadné. Facebook je obchodovaný na burze a musí generovat zisky. 90 % příjmů Facebooku je z reklamy a inzerenti platí za zobrazení této reklamy (nebo za jinou akci, která je stejně přepočítána na zobrazení). Facebook potřebuje, abyste na něm zůstali co nejdéle. A také ví, že vás tu nemůže držet násilím. Takže to udělal tak, abyste zde byli rádi a snaží se vás propojit s lidmi/firmami, které máte rádi anebo kteří mají rádi vás a tím dokáže, že oba na Facebooku strávíte déle a on vydělá na reklamě více. Super win-win model. Facebook budu používat v klidu dále. Mně tento model nevadí a Facebook vydělává a nezkrachuje.

Btw. Jestli má Facebook nějaký algoritmus pro nalezení úchylů, tak jsem asi jasnej :))

Btw2. Tento článek má určité limitace. Můj výzkum byl zaměřený na relativně malý vzorek a závěry nemusí být správné, ale jsou velmi pravděpodobné.

Máte-li nějaké nápady nebo poznámky, dejte je do komentářů. Budu rád, když budete článek sdílet dále, samozřejmě že na Facebooku!

Komentáře

Mohlo by se vám také líbit
When will my Twitter account become eligible for advertising?
„Hra o trůny“ mezi sociálními sítěmi