Názory Performance marketing

PPC systémy, prosím, přestaňte inovovat

Tento článek je trošku pláč na špatném hrobě = na mém blogu, ale posledních pár let mě opravdu iritují marketingové systémy inovacemi, jejichž přínos je minimální a časová náročnost na implementaci vysoká.

Pojďme si vzít příklad inzerátů v Google Ads. V květnu 2016 přišly rozšířené textové inzeráty a od té doby,

  • přibyl nadpis 3 a popis 2,
  • přišla beta rozšířených textových inzerátů,
  • přibyla rozříšení o cenu, click to call inzeráty, click to message a další.

A změny v zobrazení rozšířených reklam v obsahové síti jsou ještě výraznější.

Vzniká tedy nikdy nekončící proces tvorby nových textů a rozšíření. Můžete argumentovat, že je správně obnovovat reklamy a máte pravdu, ale bohužel se u většiny našich klientů neprokázalo, že by nové formáty výrazně porážely ty staré.

A opravdovým oříškem jsou různé strategie nabídek v Google Ads. Znám pouze pár lidí, kteří jsou bez googlení a správně schopní vysvětlit, jaký je opravdový rozdíl mezi enhanced CPC, maximalizace konverzí, target CPA, target ROAS. A to ještě nemluvím o smart-bidding strategiích. A nejhorší je, když klientovi vyskočí upozornění „měli byste aktivovat strategii… čímž dosáhnete o … % více konverzí“. Malým firmám tyto strategie většinou nefungují a většina inzerentů v ČR jsou malé firmy. A jelikož to Google doporučil, tak dají „Použít“ a výkon účtu je v háji.

Zbývá odpověď na otázku, proč? K čemu je toto dobré? Nebylo by dobré vyladit snadný systém s několika nastaveními a jasnými pravidly, což byl Google Adwords kolem roku 2014?

O tomto Elon Musk napsal něco ve smyslu, že Google/Facebook a další plýtvají talentem svých lidí. Věřím, že zde pracují ti nejlepší z nejlepších, kteří ale řeší jak udělat lepší reklamu, a proto on nemá lidi v SpaceX.

Jako spolumajitel marketingové agentury bych samozřejmě mohl být rád. Jelikož s touto dynamikou změn nemá klient bez agentury šanci si systém spravovat sám. Na druhou stranu, už si občas připadám jak podomní prodejce, který má pokaždé nějakou novou neodolatelnou nabídku. A samozřejmě za to chci od klientů zaplatit. Dlouhodobě se nám většinou výkon účtů zlepšuje a vždy se nějaká z novinek chytne a doručí lepší výkon, ale nevíte která.

Došlo to tedy do okamžiku, kdy si myslím, že PPC už nejsou logika + kreativita + data, ale spíš takový druh binga podpořeného logikou a daty. Uvidíme tedy, kam se bude vývoj nadále ubírat.

Komentáře

Mohlo by se vám také líbit
Recenze knihy Vzhůru do (responsivního) webdesignu od Martina Michálka
Marketing Andreje Babiše – jak funguje a proč s ním vyhrává volby