Performance marketing

Co dělat, když nefunguje retargeting na Google nebo na Facebooku?

0

Občas se to prostě stane. Můžete se o kampaň starat, mít procesy, kontroly atd., najednou ale retargeting stojí a klient ztrácí peníze. Co dělat, když nefunguje retargeting, ať již statický nebo dynamický? Doporučuji dělat kontrolu přesně v tomto pořadí a nic nepodcenit. Nejhorší je, když si řeknete: “Přeci nejsem takovej de**l, abych udělal toto,” nebo “to se přeci nemohlo tomu programátorovi povést.” Vše co zde uvádím se skutečně stalo. 

Tento článek se primárně věnuje situaci, kdy se funkční retargeting zastaví. Dá se ale podobně aplikovat pro situace, kdy se dynamický remarketing na Google, Nákupy Google nebo Facebook reklama na produkty z produktového katalogu vůbec nespustí. 

Všechny číselné a procentuální hodnoty pokládejte za vysoce orientační. 

1) Zkontrolujte chybové zprávy

Obvykle retargeting funguje, i když se nahraje pouze zlomek produktů. Google i Facebook si dokážou poradit s cca 50 % spárovaných produktů. Méně jsem nikdy netestoval. Samozřejmě, snažte se o maximální kvalitu feedu, ale pokud to stojí a máte vysoké procento spárovaných produktů, nebude to ta příčina. 

  • Obsahuje nějaká chybová hláška upozornění o blokaci domény? – Stalo se mi nedávno, že jsem měl produkt, který měl v názvu “black & white”. Facebook to vyhodnotil jako rasismus a pozastavil do kontaktování celý feed. 
  • Zkontrolujte na Facebooku Události za dnešek – určitě se posílají všechny, nastavené? Posílá se AddToCart a Purchase?
image

2) Zkontrolujte, jestli nemáte problém s bezpečností nebo privacy

  • Není váš web napadený? – zkuste se vygooglit a následně si prohlédněte Bezpečnost a Načíst jako Google v Google Webmasters
  • Upozorňujete uživatele na využívání cookies a dáváte jim možnost se odhlásit ze sledování? (nezbytné pro využívání display funkcí na Google a může být výjimečně důvodem k pozastavení kampaní)
  • Nepropagujete citlivé produkty, plastické operace, léčiva, tabák, alkohol, erotické pomůcky? 

3) Zkontrolujte, zda funguje feed

V rámci kontroly feedu se zaměřte na:

  • Je adresa feedu stejná jako je uvedena v reklamních systémech
  • Nedošlo k plošné změně v URL?
  • Nemigrovali jste náhodou na HTTPS a ve feedu máte staré adresy?
  • Je kódování feedu stejné, jako je uvedené v hlavičce feedu
  • Je ID ve feedu stejné, jako ID v reklamním systému? 
  • Je ID stejného datového typu – například ve feedu je text, vy posíláte číslo
  • Není v ID mezera nebo jiný znak, který se v parametrech neposílá
  • Jsou položky ve feedu skladem? Zažil jsem chybu, kdy se při aktualizaci pluginu všechny produkty přehodily na out-of-stock.

4a) Zkontrolujte nastavení kampaně na Facebooku

  • Je publikum dost velké? 
  • Máte zvolený správný katalog a správnou skupinu produktů?
  • Neomezujete publikum např. špatně zvolenou zemí nebo věkovou skupinou? (např. většina vašich návštěvníků je mezi 25 – 30 lety, ale vy retargetujete 30 a více)
  • Kolik nabízíte za kliknutí/konverzi – pro rozjetí kampaně nastavte na Automatické bidování
  • Pokud se kampaň zastavila po dlouhé době, udělejte její kopii a spusťte stejnou kampaň (FB občas zastaví kampaně, které běží opravdu dlouho – několik měsíců)
  • Nejsou ve stejné kampani dvě a více reklamních sestav s velmi podobným cílením? Může dojít k tomu, že se nebude zobrazovat ani jedna. 

4b) Zkontrolujte nastavení kampaně na Google

  • Při vytváření kampaně jste zvolili, jakým způsobem chcete zasílat informace do Adwords, zda pomocí Google Analytics nebo Google Adwords Pixel. Posíláte informace způsobem, který jste vybrali? Nejčastější chyba, kterou vidím. Minulý správce např. nastavil, že chce využívat Adwords, ale nový chce jít cestou Analytics, aby neměl další pixel na webu. Pro změnu této metody mi zatím fungovalo kontaktovat podporu. 
  • Je publikum dost velké? Už mezi 100 – 500 retargeting začíná fungovat.
  • Při vylučování typu publik a kategorií webu, nevyloučili jste vše? Občas se stává, že při vylučování např. náctiletých správce vyloučí i General Audience. 
  • Nezúžili jste nějakým jiným způsobem publikum? Například kombinací věku, klíčových slov, témat a malého seznamu? 
  • Jsou produkty v Google Merchants schválené pro využívání v obsahové síti?

5) Bonus – Seznam retargeting 

Právě teď je retargeting od Seznamu nejméně konfliktním retargetingem, který znám. Většina problémů je způsobena:

  • Je na webu funkční retargetingový kód Seznam? (zkontrolujte chyby v konzoly prohlížeče a zdroje – jedním ze zdrojů musí být imedia)
  • Je feed validní dle validátoru Zbozi.cz?
  • Nejsou URL adresy produktů ve feedu Zboží odlišné od standardních adres – například používáte ve feedu Zbozi.cz unikátní landing page. 
  • Máte na Firmy.cz logo?

Budu rád, když napíšete do komentářů nebo mi pošlete mailem další nápady, proč by retargeting nemusel běžet. Důvody nahoře se zdají být často banální, ale minimálně jednou jsem zažil každý z nich. Často dokonce retargeting nefunguje z kombinace důvodů. Doporučuji nikdy nic nepodcenit. Nevíte, co udělal programátor při poslední úpravě webu, aktualizaci CMS nebo jestli se váš kolega nepřeklikl při nastavování úplně jiné věci.

Komentáře

Mohlo by se vám také líbit
Neinzerujte na webech s legrační tématikou – přicházíte o peníze
Jak tvořit a vyhodnocovat výkonnostní PPC kampaně na Instagramu