Názory WordPress

Vzhůru do AMP – kniha, která zvítězila nad Grand Canyonem

Kniha Vzhůru do AMP v Yellowstonu

Byl jsem zrovna kousek od Grand Canyonu, když mi od Martina Michálka přišla licence pro knihu Vzhůru do AMP. Martine, díky… jelikož kvůli tvé knize jsem tu velkou díru dost zanedbával. Zároveň mi kniha vyplňovala dlouhé přejezdy v USA a tuto recenzi píšu za chmurnějšího dne v Yellowstonu.

Jako analytik/marketér/příležitostný JS kodér moc knih o vývoji nečtu. Přiznám se, že na špičce svého umění jsem byl, když jQuery bylo na vrcholu popularity (pravda bolí). Do novinek mě dokážou vtáhnout pouze Martinovy knihy. A Vzhůru do AMP splnilo má vysoká očekávání.

Co obdivuji na autorově stylu, Vzhůru do AMP je psáno jako vyprávěný příběh. Když si v knihkupectví vezmete nějakou knihu o HTML/JavaScriptu, je většinou striktně rozdělená do částí a zůstane u popisů faktů – prostě příručka. Martin ale do knihy dává i část ze sebe a svého IT humoru. A i díky tomu na sebe kniha skvěle navazuje (ačkoliv přeskakování je možné a i k němu autor vyzývá).

Já + SEO analýzy + AMP !== VSL

Můj přístup k AMP byl do čtení této knihy: „Ano, je to užitečné, ale stejně to do všech SEO analýz dávám do sekce Could have.“ Jelikož do Must have většinou dáme to, co nás fakt ničí (například chyba v robots.txt nebo sitemapách), do should have přijdou věci jako zkuste na blogu odstranit ten Revolution Slider s mega obrázky a co třeba zkusit trošku upravit titulky a popisky a AMP prostě skončí v nějakých doporučeních, na které se skoro nikdo nedostane a pokud dostane, tak po kalkulaci od vývojářů skončí v propadlišti dějin.

O čem kniha Vzhůru do AMP je?

Co vidím u vývojářů a i autor o tom píše, AMP pořád berou jako těžký nadstandard a neumí si s tím poradit. Dodnes jsem to chápal. Ale když si čtete tuto knihu, velmi rychle se základy HTML a CSS začnete chápat, jak AMP nakódovat. Začíná se pomalu s vysvětlením technologie, adresováním (i přijmutím) kritiky, popsáním základních stavebních kamenů AMP, rozvršení stránky, vysvětlením komponentů a pokračuje se radami na implementaci AMP do webu. Co oceňuji proti předchozí knize Vzhůru do responsivního webdesignu (recenze zde), autor přidává řadu případových studií z reálného světa, praktický příklad implementace AMP na web i eshop a věnuje se hojně i redakčním systémům.

Velmi užitečné bylo i vysvětlení, jak provést správně částečnou implementaci AMP. Například nedokážeme dát na celý web, dejme to na nejdůležitější landing page a provažme se zbytkem webu. A pro mě asi nejužitečnější část byla věnována analytice, reklamám a e-mailingu pod AMP. Jakmile se vrátím z USA, jdu si upravit analytiku u všech 3 webů, kde jsem měl zatím možnost ji nastavit. Jelikož pochopení kontextu AMP je klíčové i pro správné nastavení analytiky a z toho titulu bych doporučil knihu všem analytikům a marketérům. Protože jestli se uchytí AMP e-mail, čeká nás konec šílených tabulek v e-mailech.

Co mi v knize chybělo?

Už nyní je kniha pořádný cvalík. 311 stránek pouze o AMP, čekal jsem tak 150. A je jasné, že není nafukovací. Ale přesto bych si dovolil do dalšího vydání požádat o přidání příloh. Cheatsheet pro zadavatele webů – proč by zadavatel webu měl chtít od vývojáře AMP, co od toho může čekat, jaké jsou úspěšné případy, proč se toho nebát, a nezabijte mě, kolik by to cca mělo stát. Už jsem v reálu zažil, že u obsahového webu nacenil vývojář AMP verzi na 1.5násobek ceny původního webu – jako asi ne. Dále by byla dobrá podobná příloha pro vývojáře i markeťáky. Toto bych připnul k SEO analýze a možná by došlo častěji k realizaci.

A také by bylo super se více dotknout WordPressu, Prestashopu, Magenta atd. a poskytnout i výhled do budoucna z hlediska redakčních systémů. Jelikož zcela jistě můžu říci, že dokud nebudou často využívané pluginy plně podporovat AMP (zatím jsem u třeba Woocommerce nebo CF 7 našel pouze řešení třetích stran), tak na to nějakým způsobem přejdou pouze weby s velmi, velmi dobrými vývojáři a velkými financemi na marketing a vývoj (= zatím 2 z našich cca 60 klientů).

Vlastně veškerá moje kritika knihy je v tom, že autor ačkoliv je již nyní velký evangelista AMP, možná by v tomto úsilí mohl ještě přidat. A také, trošku jsem si povzdechl i u případových studií, jelikož čísel v nich je jen velmi málo. Ale to není vinou autora, ten udělal maximum pro to, aby čísla sehnal a pár zajímavých zde určitě je. Ale pro argumentaci na představenstvu klienta bych si asi netroufl pouze s tímto jít. Není třeba vůbec jasné, za jak dlouho se dostavily výsledky, jaká byla struktura stránek s lepšími/horšími výsledky nebo jak se změnilo chování uživatelů?

Ale jak již jsem napsal, za mě skvělý počin. Přečtěte a uvidíte.

Mohlo by se vám také líbit
Marketingové agentury jsou novým finančním poradenstvím
Zvýšení rychlosti WordPress webu z 9 % na 93 % v Google PageSpeed Insights – krok za krokem