Názory

Nebezpečný trend – student na plný úvazek

Za dobu, co si nějakým způsobem při studiu sám pravidelně přivydělávám (cca 7 let) si všímám zajímavého paradoxu, který naprosto vygradoval poslední rok, a tím je „student na plný úvazek“. S růstem pracovních povinností si všímám naprosté neefektivity těchto lidí, a to zejména v oblastech učení a využití času.

1. Lepší týmoví hráči – Všiml jsem si zajímavého trendu. V týmu mám mnohem lepší výsledky s lidmi, kteří mají málo času. Je to kuriózní, ale logické. Člověk, který je vytížený nemá čas na blbosti a hrát si na firmu a jde k věci. Většinou stačí jeden Skype a je rozhodnuto o tom, co kdo udělá a kdy. Termín se sice zpravidla nedodrží, ale práce se odevzdá včas. Na druhou stranu, člověk, který pouze studuje, často hledá komplikace, chce se scházet nad blbostmi a považuje za nezbytné diskutovat detaily, protože to se přeci ve firmách dělá, podle pana profesora na management (který řídil pouze katedru managementu).

2. Odolnost proti stresu – Za povšimnutí také stojí, že lidé, kteří mají práci nebo firmu nejsou nervózní a řeší projekty s klidem. Je to rovněž logické. Ať už jste sebelepší zaměstnanci/podnikatelé, prostě se občas něco posere. A čím více máte zodpovědnosti, tím větší je pravděpodobnost, že když se to posere, budou o to drsnější následky. No a když čelíte těmto problémům, něco jako zkouška nebo seminárka vás prostě nemůže  rozhodit.

3. Sebevědomí – Aktivní lidé mají větší sebevědomí a menší strach z neúspěchu. Troufnou si tedy jít do konfrontace s učitelem nebo i trošku zariskovat před zkouškou (např. naučit se jen část otázek), jelikož vědí, že když to neudělají nebo si na ně zasedne učitel, tak mají práci, mají peníze a názor rodičů nebo titul jsou prostě vedlejší.

image

Často mají aktivní jedinci i lepší známky než full time studenti – důvod je také prostý – nebojí se zariskovat, zkusit nepodloženou teorii a často učitele překvapí svoji logikou. Při učení se dokážou zaměřit na důležité věci a neřeší detaily.

A co bych teď měl(a) udělat?

Tímto samozřejmě nechci naznačit, že ve chvíli, kdy máte skvělé zabezpečení a škola Vás baví, že byste měli se vším seknout a jít makat, jenom proto že Blažek něco píše. Ale proč nevyužít volný čas, kterého mají studenti na plný úvazek fakt hodně, a:

  • začít se angažovat v dobrovolnické organizaci (ať už pomáhat lidem, psát časopis, spravovat web neziskovky atd.)
  • jít na stáž – ideálně do zahraničí
  • dělat shadow managera
  • zkusit podnikat – vezměte to, co umíte nejlépe a zkuste jen tak pokusmo napsat pár inzerátů, jestli by o to někdo neměl zájem. Výsledky Vás mohou překvapit.
  • jestli vás opravdu baví škola a nechcete rozptylovat svojí pozornost prací, dobrovolnictvím či podnikáním, začněte s vědeckými projekty, udělejte něco nového – staňte se opravdovými experty ne pouze nabiflovanými šprty.

Toto jsou všechno věci, které pro vás budou neskutečně cenné do životopisu a vůbec nic vás nestojí. Když už ale budete uvažovat o té dobrovolnické organizaci, vyvarujte se prosím organizací, kde si hrají na firmu nebo na pány vesmíru, AIESEC apod. Znám i skvělé a úspěšné lidi, kteří byli v AIESECu, ale většina se mi zdá natolik poznamenaná ideou ideální firmy, že není schopná zapojit se do normální společnosti.

Pokud stále žijete v myšlence, že jste studenti a jako studenti přeci musíte studovat, tak vám ručím za to, že s příchodem na pracovní trh dostanete sakra přes držku. Student, který pouze studoval a nemá nic dalšího, co by nabídnul, dneska nemá šanci uspět. Mojí radou je: buďte aktivní, donutí vás to naučit se hospodařit s časem, získáte reference a i nový pohled na svět. Přeji hezký den!

Komentáře

Mohlo by se vám také líbit
Jak se naučit na zkoušku přes noc? Praktický průvodce
Recenze knihy Vzhůru do (responsivního) webdesignu od Martina Michálka