Marketing Management Názory

Marketingové agentury jsou novým finančním poradenstvím

Nemáte zkušenosti, studujete nebo jste dlouho nezaměstnaní, vystudovali jste humanitní nebo nějaký vědecký obor? Myslím, že specialista online marketingu je pro vás tou správnou pozicí. Dříve tuto roli plnily méně solidní firmy z oboru finančního poradenství.

Bohužel, stále více si všímám, jaké jsou nové přírůstky marketingových agentur a jaké dotazy se objevují na fórech od lidí, kteří mají na profilu „Senior specialista v agentuře XY“ nebo ještě hůř „Majitel agentury XY“/“Freelancer“. Po službách online marketingu je právě obrovský zájem a dá se říci, že kdokoliv zde najde místo a kdokoliv, kdo se rozhodne po půl roce v agentuře jít na freelance, najde klienta. A jelikož je obor relativně nový, klient ani v jednom případě docela dlouho nepozná, že dostává shit.

Online marketing je fakt snadný – do hodiny zvládnete

Online marketing prostě není věda. Pokud se kdokoliv schopný pustit video YouTube rozhodne stát se expertem, do hodiny pustí první reklamu na Facebooku, odešle první newsletter z MailChimpu, rozjede PPCéčka na Google/Sklik nebo nasadí Google Analytics na WordPress. Asi tušíte, kde je ten háček. Pravděpodobně bych se z YouTube za hodinu naučil, jak na sebe skládat cihly a házet mezi ně maltu, ale kdo by si vedle mé zdi šel na hodinu sednout?

A toho méně solidní agentury využívají

Reálné case studies, které jsem nedávno viděl:

  • agentura najmula 4 „talentované“ studenty a do dvou měsíců je prohlásila za „senior specialists“ – slušný kariérní postup,
  • agentura najmula juniora, pustila mu několik videí a nechala ho dělat klientské kampaně,
  • několik zaměstnanců agentury se po pár měsících zkušeností rozhodlo, že to budou dělat sami,
  • nezaměstnaný se naučil základy WordPressu a začal dělat weby na zakázku do několika měsíců.

S Account managery to také není ideální

Kapitolou samo o sobě jsou account manageři. Bohužel account managerem v agentuře se může stát úplně každý, kdo projeví mírného obchodního ducha a má hodně známých ve firmách, které může oslovovat. Ještě horší situací je, když se accountem stane někdo, kdo je skvělý obchodník, ale o onlinu neví vůbec nic. Pak to končí prodejem desítek řešení, která nakonec nedokáže nikdo za dané prostředky zrealizovat nebo naopak zrealizuje během chvilky a jsou zde obrovské marže. Někdy se dnes i stává, že má firma více accountů než specialistů. Accounti jsou odměňování z provizí, takže je jim úplně jedno, že firma nestíhá. Jako řešení firma najme „talentované“ studenty, aby accounti mohli dále prodávat.

Není to černobílé – každý jsme někdy začínal

Samozřejmě i já jsem začínal a dneska, kdybych dostal k ruce svá první řešení, celá bych je předělal a klientovi poslal čokoládu s omluvou. Rovněž obdivuji odvahu všech, kteří se rozhodli vkročit do neznámého oboru a začít od nuly a jsou určitě i tací, kteří se vypracují ve skvělé specialisty. Ale jednou věcí je učit se za pochodu pod dozorem zkušeného specialisty a druhou vědomě dodávat nekvalitní řešení, a tím okrádat o prostředky klienty a kazit reputaci celému odvětví.

Jak se nenapálit při výběru agentury ve výkonnostním marketingu?

Naštěstí stále existuje více dobrých agentur než podobných těm výše. Agentury, které jsou úspěšné, mají dobré klienty, pravidelně publikují, prezentují, mají vygooglitelné specialisty, postup nahoře dělat nebudou. Ale všem klientům bych doporučil, než začnete nějakou spolupráci se společností:

  • zjistěte si, kdo jsou jejich specialisté – jaké mají zkušenosti,
  • progooglete si je a projděte na LinkedIn,
  • chtějte senior specialisty, kteří se o vás budou starat, na schůzce před začátkem spolupráce,
  • nechte se propojit s klienty, které má agentura na webu (hlavně se zaměřte na velké reference – to že je logo na webu může znamenat i to, že firma kdysi školila jednoho zaměstnance, který tam už dávno nepracuje).

Při hodnocení buďte samozřejmě objektivní. Pokud má specialista rok zkušeností a váš rozpočet je na měsíc 3.000 Kč, tak s lepším specialistou byste pravděpodobně výrazně více prodejů nezískali. Pokud na druhou stranu disponujete 100.000 Kč, tak specialista s rokem zkušeností vám z toho udělá něco podobného, jako když bych já stavěl zeď dle videa z YouTube.

A jaké jsou vaše zkušenosti? Napište do komentářů!

Komentáře

Mohlo by se vám také líbit
Nebezpečný trend – student na plný úvazek
Česká pošta – za jak dlouho přijde obyčejný dopis?
4 komentáře
  • […] agentury jsou novým finančním poradenstvím,“ píše posměšně v blogu Michal Blažek. Naráží i na specialisty, kteří pod sebou mají velké projekty, ale v profesních skupinách […]

  • Katka Pavlickova Čvc 21,2017 z 10:47 pm

    Kluci, i ja se pridam se zkusenosti. Vic a vic si me najimaji na Instagramove konzultace firmy, ktere dostanou „skoleni“ Instagramu treba od agentury a ja kolikrat valim bulvy, jake nesmysly a postupy je ti „udajni odbornici“ uci a pokazde me to tak nastve. Klient to v dobre vire, ze mu odbornik poradil spravne, zacne aplikovat a nevidi vysledky. Logicky pak zacne mit pocit, ze ta sit neni pro nej a zabali to. Pripadne roznasi po okoli, ze to nema smysl. A kdo to zpusobi? Radoby odbornik z agentury, ktery si foti snidane v kavarne s hashtagem #instamood 😐 Je to vsude stejny. Ale ja se jen tak nedam!!! 😂

  • Karel Borovička Čvc 21,2017 z 12:01 pm

    Když si chci někoho z oboru proklepnout, jdu první na jeho twitter.

    Když poptávám webařskou firmu a chci od nich i grafiku, chci znát jméno grafika, který to bude dělat a jeho konkrétní reference.

    … a klientům se nedivím, online je pro ně totální španělská vesnice. Třeba kamarád, pro kterého už 2 roky konzultuji pořád přeposílá „nabídky“ na super linkbuiliding a zápisy do katalogů za 10 tisíc s komentářem „to bych asi měl pořídit, ne?“.

    • Michal Blažek Čvc 21,2017 z 12:26 pm

      Ahoj Karle, hlásám v článku kvalitu a sám si nepohlídám, že mám zapnuté tradiční komentáře místo FB komentářů. Budu rád, když tento svůj komentář nahodíš nahoru k těm FB, abych tyto mohl vypnout. Moc díky!

Zanechat komentáře

Váš komentář*

Jméno*
Vaše webová stránka