Názory

Infomarketing – pár fanatiků nebo prospěšná marketingová metoda?

Stručně, co to je. Jedná se o marketingovou metodu, kdy poskytujete určité procento informací zdarma za účelem přitáhnout zákazníky. Zákazníci, kteří jsou vděční, že konečně jim někdo dává zdarma cenné informace a necpe do nich aktuální nabídky, začínají společnosti důvěřovat a pokud jsou rady kvalitní, považují společnost za odborníka v oboru a pokud bude zákazník potřebovat produkt / službu, jistě se obrátí na společnost, která provozuje infomarketing, protože ji důvěřuje a považuji ji za odborníka v oboru. 

Z infomarketingu se vyvinul celý směr podnikání, překvapivě infopodnikání. Jako infopodnikání se označuje konkrétní činnost, aby mohlo infopodnikání fungovat, propaguje se konkrétní infoprodukt pomocí infomarketingu. Infopodnikání lze založit opravdu na čemkoliv. Např. jste truhlář, který vytvoří sérii 20ti videonávodů (infoprodukt) na téma „Jak si svépomocí vyrobit celou kuchyň.“ A tento produkt propagujete pomocí informarketingu. Na svých webových stránkách zveřejníte zdarma první 3 videa z 20ti, ve kterých se diváci dozví, jak správně dřevo obrousit, nalakovat a udělat v něm zdířky. Lidé vidí, že jste odborník (nebo poznají, že nejste ;)),důvěřují vám a koupí si od vás celou sérii. To samé pokud jste dobrý holič / kadeřnice – víte, kolik lidí by se chtělo naučit stříhat? Jste dobrý programátor, umíte super kličky ve fotbale, natočte se! Obsah zdarma již sám o sobě dokáže některým uživatelům pomoci – někteří infopodnikatelé mají zdarma opravdu cenné materiály.

Nemá to žádnou hodnotu!

Nedávno mi jeden kamarád řekl, že infopodnikání je „vymazávání mozků bez jakékoliv skutečné hodnoty.“ Ano, některé infoprodukty jsou, neřekl bych bez jakékoliv hodnoty, ale rozhodně nízké hodnoty. Přiznám se, že s infoproduktem, do kterého se nyní opřu, mám jen velmi krátkou zkušenost. Proč tedy tvrdím, že má nízkou hodnotu? Posuďte sami (cca 2 minuty v čase 47 minut 23 sekund, obzvlášť začátek videa je ovšem velmi zajímavý).

Promiňte, ale mě to připomíná toto video:

Jak kvalitní byl jakýkoliv produkt z teleshoppingu, který jste si objednali? Jaká je skutečná hodnota tohoto nože, když vlastně dostanete za 1400 celou sadu? Pardon, dvě sady…

Povedené infoprodukty

Na druhou stranu, vysekávám poklonu Davidu Kiršovi a jeho E-mail Academy. Obsah zdarma je natolik kvalitní, že sám o sobě stačí k tomu, abyste vytvořili poutavé a návratné kampaně. Pan Kirš zná svoji hodnotu, občas dá něco zdarma, ale u dárků zdarma je jasně poznat, že mají menší hodnotu než hlavní produkt a jsou v podstatě pouze pozorností, což je dle mého názoru správná cesta, jak demonstrovat hodnotu a potěšit klienta.

Poklonu bych také rád vysekl panu Vokáči Čmolíkovi a jeho Neurorestartu. Během celé kampaně jsem si dělal poznámky, byla to naprosto senzační ukázka infomarketingu (chystám zvláštní článek). Pan Čmolík pomalu ale jistě získával pozornost (dle jeho informací oslovil více než 300 tis. lidí) a během necelého měsíce rozprodal celé první vydání své knihy Trhák. Kniha je senzační (rovněž připravuji recenzi). Na knihu pan Čmolík navazoval a snažil se zákazníky získat na 21denní kurz Neurorestart. Proč jsem se nepřihlásil, když se mi líbila kniha? Za prvé, připadalo mi to občas jako burza, za druhé, hodnota dárků převyšovala cenu hlavního produktu. Můžeme věci zdarma nazývat dárky, ale faktem je, že tyto „dárky“ se musí zaplatit a musí vstoupit do ceny hlavního produktu. A pokud odečteme hodnotu dárků od hlavního produktu a částka vám přijde nesmyslně nízká, pak již je nutné přemýšlet, jaká je kvalita produktu.

Update 17/07/2014 – Firmy pana Kirše nadále tvoří výborné produkty, jako Anabix (viz srovnání miniCRM) nebo FAPI a tyto produkty Firma 2.0 prezentovala v info seminářích, které skvěle splnily svoji hodnotu. Z tohoto hlediska musím informarketing ohodnotit jako super metodu propagace. 

Na druhou stranu rozvojově zaměřené produkty Firmy 2.0. typu Cesta pravého muže a slogany “Máte koule si tohle pustit”, to už je zoufalství a pokus vymlátit peníze z méně inteligenčně obdařených, kteří pana Kirše fanaticky následují. Podobně bych hodnotil i celé pojetí konference Digital Summit. Pana Kirše osobně začínám hodnotit jako velmi inteligentního člověka, který si svůj vliv velmi dobře uvědomuje.

Vymazávání mozků?

Zatím jsem se věnoval druhé části tvrzení, že produkty nemají žádnou hodnotu a abych reagoval na první část tvrzení, že se jedná o vymazávání mozků…

Zkuste Googlit, prohlédněte si diskuse pod videi pánů Čmolíka a Kirše a komentáře na jejich Facebooku a uvidíte zajímavé story. Když nějaký divák napadne produkt, je bez milosti zmasakrován dalšími diváky. Když se podíváte na děkovné komentáře, na první pohled je vidět, že někteří lidé jsou prostě zoufalí a tento infoprodukt jim dal naději, snadno se pro něj nadchnou a podle toho vypadají jejich výlevy. Otázkou je, zda je to primární účel produktů. To ví pouze autoři.

Nic nového… (update 17/07/2014)

Infomarketing není nic nového. Dá se říci, že tento princip existuje od doby, kdy vznikl první firemní blog. Firma se snaží zdarma darovat zajímavé informace, aby byla považována za odborníka a odlišila se od konkurence, a to dělá dnes každý – i ti, kteří prohlašují, že s infomarketingem nechtějí mít nic společného. Informarketing je vlastně takový buzzword.

Mohlo by se vám také líbit
Suchý kvartál – super alternativy za alkohol aneb jaké je to 3 měsíce nepít v ČR
Toastmasters vs. Professional Speaking Association