E-mail marketing

Jak nespadnout do spamu – SPF, DKIM, DMARC

Před více než rokem jsem psal, nyní až dojemný článek, jak nespadnout do spamu. Tvrdil jsem, že pro to stačí psát e-maily se zajímavým obsahem a pouze lidem, kteří o ně požádaly. Bohužel, dnes již toto nestačí. 

Většina českých i evropských poskytovatelů nyní automaticky hází Vaše e-maily, byť vyžádané, do spamu nebo přinejmenším do složky Promo. České služby v tomto zašly ještě dál a většinou skončíte s jakýmkoliv e-mailingem ve spamu. I statistiky mých klientů ukazují, že míry otevření klesají. Ale existuje naděje. 

Již u dvou klientů se mi podařilo dostat na původní příčky přidáním SPF a DKIM ověření do záznamu domény.

SPF záznam (Sender Policy Framework)

Do SPF záznamu uvedete IP adresy nebo adresy serverů odesílatelů e-mailů. 

  1. Postup nastavení SPF se liší službu od služby, obecně lze doporučit toto:
  2. Prohlédněte si nastavení svého poskytovatele. Např. MailChimp v sekci Nastavení již má připravené SPF záznamy.
  3. Přidejte SPF záznam do DNS domény. Přidává se většinou jako TXT záznam.
  4. Vyčkejte až 24 hodin, než začne fungovat.

Na internetu se stále vedou nejasné diskuse, kolik SPF záznamů můžete u domény mít. Dle diskusí můžete mít pouze jeden SPF záznam, ale lze zde uvést více poskytovatelů. Například takto vypadá SPF záznam u klienta, kde máme e-maily hostované na GMAIL a pro odesílání hromadných sdělení používáme Campaign Monitor: v=spf1 include:_spf.google.com include:cmail1.com ~all

Pozor, nezapomeňte zde uvést opravdu všechny služby a IP adresy, které využíváte. Pokud používáte CRM a nebo si necháváte odesílat formuláře z webu, když zapomenete tyto adresy uvést, začnou tyto maily padat do spamu, ačkoliv dříve padat nemusely. 

DKIM záznam (DomainKeys Identified Mail)

Každý odeslaný e-mail bude digitálně podepsán a následně jej služba adresáta rozšifruje na základě veřejného klíče, který je rovněž uložen v DNS domény. Po aplikování DKIM klientovi okamžitě stoupla open-rate o 15 %. 

DKIM záznam je možné vygenerovat v některých e-mailových službách. Např. v GMAILU můžete jít do Aplikací – GMAIL – Ověření – DKIM, kde vás Google krok za krokem provede tímto ověřením. 

V případě využívání DKIM je nutné používat odesílací server, který umí s DKIM pracovat, jelikož je nutné vložit záznam do hlavičky každého odeslaného e-mailu. Případně můžete použít plugin pro Vašeho poštovního klienta, jako je např. DKIM Verifier pro Thunderbird. 

DMARC – Domain-based Message Authentication, Reporting & Conformance

Aby těch DNS záznamů nebylo málo, je tu ještě DMARC. DMARC není samostatnou ověřovací metodou. V podstatě validuje SPF a DKIM a uvádí kroky, které se má stát se zprávou, která nevyhovuje zadaným kritériím. Podrobný popis naleznete na dmarc.org

Odesílání e-mailů v dávkách

Poskytovatelé e-mailů identifikují spam i podle počtu uživatelů, kteří najednou obdrželi daný e-mail. Většina mailových poskytovatelů již nyní umožňuje odesílání mailů v dávkách. Někteří dokonce nabízejí odesílání v časech, kdy konkrétní uživatelé otevírají e-maily.

Ověřte si odesílací skóre svého poskytovatele

Každý server na internetu je hodnocený na kvalitu e-mailů. A pokud má server špatnou reputaci, jeho maily budou padat do spamu, ať už budete mít DKIM nebo SPF nebo ne.
IP adresu odesílacího serveru můžete zjistit tehdy, když si zobrazíte hlavičku zprávy. Např. v Gmailu uděláte postupem Nastavení – Zobrazit originál a zde naleznete položku:

Received: from mail201.atl81.rsgsv.net (mail201.atl81.rsgsv.net. [198.2.129.201])
       by mx.google.com with ESMTP id u69si6025813yhf.94.2015.03.02.08.05.09
       for <blazek.kurzy@gmail.com>;

Následně jděte na www.senderscore.org a prověřte si skóre odesílatele. Kdysi jsem řešil problém, že klient používal poskytovatele hostingu, který měl toto skóre 20. Do spamu spadlo i „Ahoj“ napsané prostým textem. V případě mailu nahoře, který byl odeslán z MailChimpu je skóre kvality 97. 

image


Zajímavým nástrojem pro ověření, zda se váš mail dostane do inboxu je mail-tester.com

Přidání záznamu do DNS

Doporučuji, nepřidávejte záznam do DNS, pokud plně nerozumíte podstatě DNS. Chyba v DNS může způsobit nefunkčnost celého webu, nedoručitelnost e-mailů a dalších služeb. Požádejte o přidání svého webmastera, který jistě bude vědět, jak s DNS pracovat. 

Pokud byste si chtěli záznam přidat sami, naleznete nastavení u svého provozovatele webhostingu nebo doménového registrátora. Záleží podle toho, jaké jmenné servery používáte. Pokud používáte jmenné servery provozovatele webhostingu, je nutné DNS upravovat zde. Většinou tuto položku naleznete přímo v hlavním menu. 

Přeji spoutu doručených e-mailů.

Komentáře

Mohlo by se vám také líbit
Maily z MailChimpu padají do spamu – jak to ve skutečnosti je?
Alternativy k MailChimpu