E-mail marketing

Maily z MailChimpu padají do spamu – jak to ve skutečnosti je?

Poslední dobou se často setkávám s názorem, že nástroje jako je MailChimp není dobré používat k rozesílání newsletterů, jelikož jej používá tolik společností, že už jej e-mailové klienty automaticky řadí do spamů. Druhý názor, který často potkávám, že hromadné e-maily prostě padají do spamů bez ohledu na to, čím jsou odeslány, a to je důvod pro nízký open rate.

Update 22.3.2015 – Časy se změnily a už nestačí psát super maily. Je nutné přidat něco navíc. Přečtěte si i článek Jak nespadnout do spamu – SPF a DKIM

Pokud tedy padají e-maily z MailChimpu do spamů, jak je možné, že open rate jedné kampaně u mého klienta Czech-us byl 84 %? Jednalo se o výsledky zajímavé soutěže, které byly očekávány, ale i tak… mohla by být open rate takto vysoká, kdyby MailChimp automaticky padal do spamů?

image

Kromě toho, většina mých kampaní měla  open rate mezi 30 – 45 % a to ještě musíme zohlednit fakt, že měření otevření e-mailů není 100% – byla měřena pouze otevření, kde klient povolil obrázky nebo klikl na odkaz. Dle mého pozorování, skutečná míra otevření může být o 10 – 20 % vyšší.

Takže jak je možné, že je mail z MailChimpu ve spamu:

  • Špatně napsaný e-mail se spoustou spammy words.
  • E-maily s erotickým podtextem nebo maily podobné masovým mailům (žádosti o pomoc apod.)
  • V minulosti adresáti označili adresáta jako spam.
  • Adresáti často označili maily, které odchází ze serverů MailChimpu jako spam.
  • Korporátní prostředí – společnosti někdy blokují propagační maily a ty mohou spadnout do spamu. Velmi zřídka je zabezpečení tak přísné, že mail nespadne ani do spamu, vlastně k adresátovi ani nedojde (to již označuji za určitou formu mailové paranoi).
  • Někteří provideři se rozhodli, že budou MailChimp blokovat. Např. Seznam v jednu dobu automaticky zařazoval maily z MailChimpu do spamu. Pokud ale zvolíte double-opt-in (člověk musí potvrdit přihlášení do seznamu kontaktu – povinné u MailChimpu), vaše maily do spamu padat nebudou (ani u Seznamu). Pokud je ovšem Vaše databáze tvořená nekvalitně, např. ji koupíte, počítejte s tím, že ve spamu skončíte a je jedno u koho.

E-maily nepadají do spamu, přesto je open rate nízký.

Předpokládejme, že nedošlo k žádné z dosud zmíněných situací, ale přesto je váš open rate nízký. Toto mohou být důvody:

  • Lidé nejsou motivování k zobrazení obrázků – např. máte 2 malé obrázky v celém mailu – nebude zaznamenáno otevření.
  • Lidé nejsou motivování ke kliknutí v e-mailu – užitečné je jedno velké tlačítko – „call to action“, kterým lidi motivujete k přechodu na web a tím i zjistíte, jestli si člověk mail otevřel.
  • Používáte nekvalitní kontakty- před 3 roky jste získali kontakt a dnes mi posíláte první kampaň? S velmi vysokou pravděpodobností došlo k tomu, že:
  • Zapomněl jsem na Vás
  • Změnil jsem soukromý e-mail
  • Pokud jsem vám dal firemní mail, nejspíš jsem již dávno změnit firmu.

MailChimp dbá na kvalitu svých klientů

Zároveň oceňuji, že MailChimp opravdu dbá na kvalitu svých klientů, a to i tehdy, když mají placenou verzi účtu. I mně se stalo, že jsem posílal mail klientům, kteří o společnosti dlouhou dobu neslyšeli, a došlo k tomu, že unsubscribe rate byl 1,7 %. MailChimp okamžitě zablokoval účet klienta a žádal o vyjádření. Zároveň MailChimp udržuje na svých serverech tzv. sender score na hodnotách kolem 99 %, což je pro normální hosting velmi nereálná hodnota (hostingy mají obvykle kolem 70 %, již jsem potkal i takové, které měly 30 % – pak padá do spamu všechno, i „Ahoj“ prostým textem).

Autorizace kampaní

Již několik let panují na internetu snahy označovat kvalitní obsah. Pro tento účel se vyvinulo několik technik a MailChimp samozřejmě takto e-maily autorizuje, takže e-mailový klient (Gmail, Yahoo) již ví, že v e-mailu pravděpodobně nebude ilegální obsah. Více např. na stránkách TheNextWeb nebo KB Mailchimpu

Co teda udělat při nízkém open-rate?

Takže abych to shrnul. Pokud maily z MailChimpu padají do spamu, nalijte si čistého vína, nesnažte se věci obhájit tím, že to prostě padá do spamu, kvůli MailChimpu. Pokud se to stane, že máte opravdu nízkou open rate – méně než 20 %, doporučuji:

  • Použít větší obrázek a jeden velký button a také používat call to action ALT parametr u obrázků, který čtenáře motivuje k povolení zobrazení obrázků.
  • Požádat lidi, kteří odpovídají vaší cílové skupině, aby před vámi přečetli e-maily a řekli vám na co a jestli vůbec by klikli.
  • Pomocí inbox inspectora zkontrolovat e-mail
  • Pokud používáte v mailu skripty pro měření, sledování pohybů kurzoru nebo skripty pro remarketing, zkuste to jednou bez nich.
  • A hlavně… zkontrolovat kvalitu subscriberů a především si odpovědět na otázky:
  • Skutečně všichni můj e-mail očekávají?
  • Skutečně mě všichni znají?
  • A má většina lidí zájem o to, co jim chci poslat? (užitečné je nabídnout lidem při přihlašování do NL seznam témat)
  • A nezískal jsem náhodou e-maily od třetí strany? (zakázané MailChimpem)
  • A pokud jsem již získal maily od partnera nebo obchodníka, kolik asi dalších společností má stejnou mailovou databázi? (při ceně několik Kč za kontakt to pravděpodobně budou stovky další společností)

Update 22.3.2015 – Časy se změnily a už nestačí psát super maily. Je nutné přidat něco navíc. Přečtěte si i článek Jak nespadnout do spamu – SPF a DKIM

Prostě a jednoduše, MailChimp za nízký open-rate prostě nemůže. Přeji krásný den!

Mohlo by se vám také líbit
MailChimp vs. SmartEmailing
Marketingová (e-mailová) automatizace – má dnes ještě smysl?