E-mail marketing

Alternativy k MailChimpu

Nedávno jsem u klienta musel opustit MailChimp kvůli paranoidní politice tohoto poskytovatele. Nijak jsem se nestrachoval, přeci jenom konkurentů je velké množství, ale… Najít plnohodnotnou alternativu k MailChimpu se nakonec stalo velkou výzvou – mým cílem bylo, abych měl stejné funkce, uživatelskou přívětivost a reporting jako MailChimp a v ideálním případě i něco navíc.

Tento příspěvek nebyl delší dobu aktualizovaný. Jelikož se technologie mění velmi rychle a i já získávám v čase nové znalosti, nemusí být fakta v článku platná a reprezentovat moje současné know-how. Děkuji za pochopení.

Jak již jsem zmínil, trh je veliký, takže jsem googlil výrazy jako „mailchimp competitors“ apod., registroval jsem se do trialů (asi do 8mi) a zkoušel naimportovat kontakty a odeslat kampaň. Do finále postoupily tyto služby (seřazeno dle konečného pořadí):

Campaign Monitor

Campaign Monitor PrintScreen

Nakonec jsem se rozhodl pro tento program. Hlavním důvodem byla podobnost a přitom odlišnost od MailChimpu. Některé z dalších služeb se snaží vytvořit kopii MailChimpu a ohromit uživatele množstvím šablon a doplňkových funkcí. Často ale na úkor přehlednosti a základních věcí. V CM jsem proti MailChimpu našel rozšířené možnosti tvorby šablon, příjemnou práci s proměnnými jak v šabloně, tak i v předmětech e-mailu a naprosto intuitivní uživatelské rozhraní. Jako nevýhodu spatřuji trošku těžkopádné zacházení s přihlašovacími formuláři, vytváření zájmových skupin a segmentů. Samozřejmostí jsou RSS kampaně, A/B testování atd.

Get Response

Toto se také zdá být funkční nástroj. Nabízí rovněž zajímavé funkcionality jako RSS rozesílku nebo tvorbu dotazníků. Přiznávám, že jsem dal při finálním výběru hodně na subjektivní dojem, jelikož Get Reponse mi proti CM přišel opravdu chatrný. Zrovna když jsem jej chtěl vyzkoušet, tak měl výpadky a poté jsem ještě žádal o lepší cenu a odpověď (ačkoliv kladná) mi přišla za 10 dní. Navíc stále používá rozbalující menu, která nepřispívají přehlednosti. Ale dokážu si představit s tímto nástrojem fungovat.

SmartEmailing

Český produkt, který ovšem solidně roste. SmartEmailing 2.0. už má hlavu a patu a odstranil některé z neduhů první verze. Co se mi ale nelíbí je velké zaměření na infomarketing komunitu a propojení s dalšími službami Firmy 2.0. na úkor propojení s dalšími světovými produkty. Jasně, SE podporuje API, ale stále je pohodlnější propojit se bez kódování. Také se mi nelíbí přístup autorů. Koukal jsem se na webinář se zaváděním produktu a na dotaz, jestli bude možné řadit kampaně do složek odpověděl pan Kirš, že to vlastně vůbec není důležité, ať si pán vytvoří prefix a_kampan a poté si to dokáže seřadit… To mi nepřipadá jako řešení problémů a jestli je takový přístup i u dalších věcí, pane bože. Zároveň vzhledem k menšímu počtu klientů než CM a GR – menšímu budgetu a odpovědnosti má SmartEmailing i více výpadků, několikrát za 2 roky používání se mi stalo, že neodešly autorespondery. Na druhou stranu je to velmi jednoduchý produkt, s velmi příjemným uživatelským rozhraním, kompletně v českém jazyce, s telefonickou podporou v českém jazyce, což může být velmi užitečné. V ČR je SmartEmailing jasná jednička. Psal jsem i srovnání SmartEmailingu a MailChimpu, ale článek se zabývá hlavně SmartEmailingem 1.0.

iContact

iContact je opravdu jednoduchý produkt, který ovšem má nástřel i některých pokročilejších funkcí. Nenabízí jen práci s e-maily, ale i práci se sociálními sítěmi. Je to fakt velmi jednoduchý produkt a pro člověka, který potřebuje nastavit a odesílat je to asi nejlepší volba. Pokud ale potřebujete něco navíc a větší možnosti nastavení využití iContactu bych zvážil.

Rád bych na tomto místě ještě jednou zopakoval, že kvalita těchto služeb je opravdu srovnatelná a o výsledku rozhodovaly spíše subjektivní faktory. Kdybych měl udělat tabulku s kritérii, výsledky by se lišily o jednotky procent. Co se týká ceny za služby, jsou víceméně srovnatelné. Občas se stane, že některá ze služeb má nějaký plán, který zrovna pro vaše potřeby bude výhodnější, ale raději bych se na ceny příliš nevázal. Cenové rozdíly jsou maximálně v rozmezí 5 – 10 %.

V článku jsem se zabýval spíše rozesíláním pro malé a střední firmy. Výborné srovnání pro e-mail marketing ve velkých firmách a e-shopech připravila agentura RobertNemec.com.

Pár PrintScreenů naleznete na mém Google+ profilu.

Přeji úspěšný e-mailing.

Komentáře

Mohlo by se vám také líbit
Rychlorecenze: SmartEmailing 2.1.
Jak sledovat kliknutí na odkaz v osobním emailu