Webová analytika WordPress

Nasazení Enhanced Ecommerce na WordPress za hodinu

Zatím mám ten dojem, že se klienti, hlavně majitelé menších eshopů, Enhanced Ecommerce bojí jak čert kříže. Hlavně se obávají finanční náročnosti. Kouzlo na tom je, že např. na WordPressu s eshopovým modulem WooCommerce je možné Enhanced Ecommerce naimplementovat za hodinu.

1. Nainstalujte si plugin DuracellTomi’s Google Tag Manager for WordPress

Toto je opravdu nabušený plugin, nebudu probírat všechny jeho možnosti. Jednou z nich ale je v sekci Integration – WooCommerce možnost „Enable Enhanced Ecommerce dataLayer“. Pouze tímto se začne posílat kompletní datová vrstva pro EE. Stáhnout plugin
Nastavení pluginu DuracellTomi GTM
Nezapomeňte, že pokud budete chtít mít košík jako krok jedna, musíte v pluginu Duracell Tomi zaškrtnout volbu „Cart as 1st checkout step“.

Když už jste v tom, můžete nastavit i Adwords Remarketing.

2. Nastavte kontejner Google Tag Manager

Na webu pluginu naleznete návod. Základní implementace jsou vlastně dva tagy. První je základní tag pro sběr návštěvnosti, kde se aktivuje: „Enable Enhanced Ecommerce Featured“ a „Use Data Layer“. A následně se vytvoří druhý tag pro události Enhanced Ecommerce. Na této stránce naleznete regulérní výraz, který můžete dát do triggeru a krok za krokem. Přejít na web gtm4wp.com

3. Nastavte Google Analytics

Zde je nastavení v podstatě snadné. Kromě základních věcí jako jsou filtry apod., pouze půjdete do výběru dat – Nastavení elektronického obchodu a zde nadefinujete průchod košíkem.
Nastavení Google Analytics pro Enhanced Ecommerce

Demo a ukázkový kontejner

Demo řešení, které jsem ukazoval při přednášce najdete na adrese webova-analytika.cz/demoshop (klidně si něco objednejte, ale dodávku nečekejte :)), ukázkový kontejner s Enhanced Ecommerce a CF 7 si stáhněte zde.

Problem Solving Enhanced Ecommerce na WordPressu

Další pluginy ve WooCommerce

Měření funguje 100% správně pouze za předpokladu, že budete mít nejnovější verzi WooCommerce a nejnovější  verzi pluginu DuracellTomi, a nebudete mít Woocommerce ohnutý desítkami pluginů. Největší problémy dělají pluginy s různými variantami produktu a pluginy s košíkem. Problém dělají i některé pluginy pro platební brány.

Bohužel, těžko říct, zda zrovna některý konkrétní plugin bude dělat problémy. Doporučuji tedy požádat vývojáře klienta, aby vám plugin nasadil a pak „prozkoumat škody“ (nejradši využívám možnost nasazení Codeless injection). Plugin je velmi stabilní, ale v úplné minoritně případů se stává, že po nasazení se WooCommerce chová nestabilně. Je tedy dobré nasazení bez vývojáře nedělat nebo jej udělat na testu.

Pokud se stane, že se něco  netrackuje, určitě nesahejte do kódu pluginu DuracellTomi, do kódu šablony ani do kódu WooCommerce pluginů. Přišli byste o možnost aktualizací nebo byste na to museli pořád myslet (a je otázka, zda na to bude myslet i vývojář).

Jak vytvořit plugin pro zkorigování webové analytiky

Nejčistší možností je řešit problém WordPress pluginem. Vytvořit WordPress plugin je opravdu snadné. Zde naleznete návod na tvorbu úplně snadného pluginu.

WordPress funguje na základě hooků. Zjednodušeně řečeno vše, co se děje, je možné ovlivnit. Můžete například přidat akci (vlož kód do patičky), upravit probíhající akci (zastav odesílání formuláře pokud…) nebo upravit obsah (přidej do stránky toto a toto). Podrobnější vysvětlení WordPress hooků je na webu WP a každý plugin má vlastní hooky, které je možné využít, najdete v dokumentaci pluginu nebo je hezké shrnutí na Hookr.io.

Woocommerce má skvěle zdokumentované proměnné (např. zde proměnné produktu), takže pokud se vám něco netrackuje, bude nejlepší, když vám vývojář přidá toto sledování.

Proč je lepší využít plugin než si to kódovat sám?

Zde naleznete changelog Woocommerce od roku 2013. Není v silách jednoho vývojáře, aby reagoval na změny ve WooCommerce. A přestat aktualizovat WooCommerce rozhodně není řešení. Měl jsem i klienty, kde jsme řešení řešili vlastními silami, ale nebylo to udržitelné, nemluvě o finanční náročnosti.

Poznámka: Tento článek je shrnutí mé přednášky z Measure Camp Prague 2017. V přednášce jsem se zabýval také sledováním pluginu Contact Form 7.

Komentáře, dotazy, problémy, nápady samozřejmě pište do komentářů nebo mi napište.

Komentáře

Mohlo by se vám také líbit
Můj první WordPress plugin – fakt to nebolí
Jak měřit konverze z mailů mimo kontaktní formuláře