Marketing Management

Online Marketing pro restaurace

0

Říkám si, kdybych měl restauraci, já bych se měl jak prase v žitě. Když totiž vidím, jaké možnosti propagace velmi dobré restaurace nevyužívají a kolik zisku ztrácí, chce se mi křičet: „Panebože, proč vyhazujete peníze oknem.“ Zde je několik tipů pro restaurace, které jsou často zdarma nebo za minimální náklady:

Děkuji Jakubu Šafránkovi za referenci na tento článek.

1. Přidejte se do Google Maps

První věc, kterou dělají lidé s chytrým telefonem v novém městě nebo turistické oblasti je vyhledávání restaurací a jejich referencí na internetu. Ti, kdo mají Android, jdou hned na Google Maps a tam hledají. Zde se můžete přidat – doporučuji profil hezky vyplnit a požádat pár štamgastů o napsání pozitivních referencí.

Cena: zdarma

2. Přidejte se do katalogů

Přidejte se do největších katalogů v ČR firmy.cz a najisto.cz. Dále se přidejte do regionálních katalogů – každý okres nebo turistická oblast má svoje stránky, kde doporučuje i restaurace. Možná nebude možné okamžité přidání, ale kontaktovat vlastníka se vám určitě vyplatí.

Cena: zdarma (pouze vás katalogy budou uhánět, abyste si objednali placenou verzi)

3. Přidejte se na Lunchtime.cz

Steak

Lunchtime je asi největší český agregátor meníček z restaurací, kde mají lidé vždy jistotu, že naleznou aktuální menu. Lunchtime.cz platíte poplatek za to, že jste u nich vedení, ale výhody převažují. Argumentem je: „Proč bych měl mít menu na Lunchtime, když jej mám na svém webu?“ Vychází to z hodnocení stránek vyhledávači. Vyhledávač hodnotí na 99 % Lunchtime.cz lépe než vaši webovou stránku na dotazy jako „restaurace obecXY“ a tak se zobrazí před vámi. Když tam je vaše konkurence, tak jste právě ztratili zákazníka. Navíc má Lunchtime sérii doplňkových služeb a promo akcí.  Na Lunchtime si také host může rezervovat stůl, čímž rovněž získáváte jistotu výdělku.

Více informací v přehledné prezentaci o zápis můžete požádat zde.

Cena: přiznám se, že nevím, ale nebude to nic extrémního.

4. Webové stránky

Jako restaurace nepotřebujete mít žádnou špičkovou prezentaci. Možná vám to přidá pár bodů, ale stejně, co chce návštěvník najít je: menu, ceny, otevírací dobu. A když tohle nenajde, tak bude naštvaný. Pro restauraci doporučuji koupit si šablonu pro WordPress (hotové stránky i s motivem restaurace – jsou jich tisíce do 50 dolarů) a nechat si to nainstalovat a ukázat, jak s tím pracovat. A následně doporučuji dát ihned pod menu formulář pro rezervaci stolu (viz dole).

Cena: prvotní nastavení WordPressu na šabloně, když dodáte obsah a nebudete extra nároční, max. 5 hodin práce ajťáka, školení pro vás – 1,5 h. Za cenu 50 dolarů pořídíte šablonu optimalizovanou i pro mobily. Celkem se vejdete tak do 4000 Kč se vším všudy.

5. Využívejte rezervační systém

I když máte pořád půlku restaurace prázdnou, využívejte rezervační systém, např. www.restu.cz. Výhodou je, že najednou vypadáte seriózněji, nemusíte vyřizovat xy telefonátů o rezervace a ještě k tomu umístěním formuláře ihned pod menu zvýšíte počet konverzí, jelikož uživatele chytíte.

6. Využívejte Google Adwords

Obrovskou zbraní pro vás je lokální vyhledávání. Lze snadno nastavit, že každý kdo bude hledat restauraci v okruhu 20 km od vás, nalezne váš inzerát ve vyhledávání na Googlu na prvním místě. Nikomu za okruh 20 km se inzerát nezobrazí. Můžete nastavit lokální inzerát, který bude přímočařejší, jelikož už máte jistotu, že je člověk kousek od vás a pak další pro lidi, kteří se teprve chystají na výlet, již bez tohoto omezení. Platíte za proklik a cena za proklik se počítá podle konkurence. Pokud je konkurence nízká, dá se dostat i na 3 Kč (vesnice). V centru Prahy počítejte tak s 30 Kč.

Tuto reklamu doporučuji optimalizovat na klíčová slova jako „restaurace obec“, „restaurace okres“, „restaurace turistická oblast“, „hostinec obec“, „jídlo obec“, „česká kuchyně obec“, „pizza obec“, “pizzerie obec” a dokonce „restaurace vedlejší obec“. Např. doporučuji, pokud kolem vás je dálnice, využívat jména obcí, které jsou na ukazatelích dálnice/silnice. Pak je nutné ještě zmínit citlivě tato města na stránkách, aby byly relevantnější a měli jste lepší cenu (ale to už zabíhám do podrobností).

Cena: Záleží na lokalitě. V průměrném městečku bych doporučil rozpočet 100 Kč na den, prvotní nastavení v navrhovaném rozsahu vyjde do 2 – 3 tisíc. Rozhodně nedoporučuji toto nastavovat na vlastní pěst.  

7. Sociální sítě

Pokud jste normální restaurace, doporučuji Facebook a Instagram, pokud cílíte na firemní hostiny a nóbl klientelu, doporučil bych LinkedIn. Do sociálních sítí se pouštějte pouze tehdy, pokud víte, že budete mít čas je spravovat a nebo máte někoho, kdo je pro vás bude udržovat (ideálně potomky). Je to totiž obrovská dvojsečná zbraň. Spravujete je, budujete důvěru, nespravujete je, budou si lidé myslet, že jste zkrachovali. Ale pokud to restaurace umí a propojí si Instagram s Facebookem a potom posílá fotky svých delikatesních pokrmů, šťastných kuchařů a reference od hostů, to je potom restaurace, kterou budou mladí lidé milovat.  

Cena: zdarma, údržba alespoň 1,5 týdně.

8. Motivujte hosty k udílení referencí

Všechny rezervační systémy, Google i sociální sítě umožňují zanechání reference. Pouze jednou se mi stalo, že mi číšník řekl: „Jestli Vám chutnalo, můžete nám prosím hodit na Google referenci, moc by nám to pomohlo.“ Udělal jsem to, proč ne? Protože pokud lidem nebudete o reference říkat, pozitivní reference vám zpravidla nenechají, ale jakmile jednou připálíte karbanátek, tak uvidíte tu smršť referencí.  

9. Další kanály

  • Můžete například začít rozvážet jídlo přes damejidlo.cz,
  • zasílat lidem týdenní menu (to za vás pokryje Lunchtime nebo můžete využívat vlastní mailingový systém),
  • spustit PPC propagaci na Sklik (něco jako Google Adwords pro Seznam),
  • můžete spustit bannerovou kampaň pro lidi ve vašem okolí,
  • využívat různé sociální sítě od Facebooku po Twitter, Pinterest, Instagram, Foursquare a další,
  • pořádání soutěží (lidé si dnes rádi fotí jídlo, proč jim tedy neudělat soutěž na sociální síti),
  • a další.

Jak vidíte, možností propagace je opravdu hodně. Stačí jen začít :)) Kdyby vám něco v tomto článku nebylo jasné a nebo byste chtěli s nastavením pomoci, napište mi.  

Komentáře

Mohlo by se vám také líbit
Nástroj pro UML modelování zdarma
Není důvod platit zbytečně. Peníze za marketing dávejte jen za konkrétní výkon – Podnikatel.cz